torsdag 15 augusti 2013

Newtonbloggarens utsträckta hand

Efter vår diskussion om ungjordskreationism kontra evolution på podcasten Mellan Svart och Vitt har Newtonbloggaren Johannes Axelsson nu börjat kommentera diskussionen på sin blogg.

När man diskuterar med Johannes så får man vara beredd på vad som helst, men Johannes lyckas ändå överraska med en oväntad glidtackling - han inleder med att försöka frälsa mig!

Tack för din utsträckta hand, Johannes. Kanske har försynen ett finger med i spelet, och hela den här diskussionen utgör en snårig väg för mig att finna vägen till Gud. Vem vet. Men ett vet jag: Om vägen till en mans (eller varför inte en kvinnas?) hjärta går genom magen, så går min eventuella väg mot en gudstro förmodligen genom intellektet. Det lär åtminstone finnas en hel del intellektuella spärrar att övervinna innan min själ låter sig fångas.

Jag hoppas att du förstår att även om jag skulle finna Gud, så skulle du inte vinna på walk-over genom att den här diskussonen försvinner av sig själv, eftersom det finns många olika sätt att förhålla sig till skapelse/evolution och synen på hur Gud verkar i världen. Vi hann ju bara skrapa på ytan i det som skulle bli huvuddiskussionen i podcasten, så jag hoppas ha en hel del mer att säga och lära om det ämnet. Men det står helt klart att om du lyckas övertyga mig om att en biblisk ung värld (typ 6000 år) och en världsvid syndaflod utgör en evidensbaserad realitet, så skulle min tro på Guds existens förmodligen följa ganska snart därefter.

Men... Jag hoppas också att du inser vilket ansvar du tar på dig. Du har själv hävdat att det väger över till din skapelsetros fördel på rent evidensbaserade grunder, så då borde det också vara möjligt för dig att klara biffen genom att just lägga fram sådana positiva evidens för din sak. Ingen låter sig imponeras av förnekelse och försvarsmekanismer, utan jag förutsätter att du håller dig på den smala vägen och rakryggat möter mina frågor. Tänk på att det kan vara min själs frälsning som ligger i vågskålen. Och det är inte en skicklig debattör jag efterfrågar, utan en verklig människa som kan leverera riktiga svar.

Apropå det, så tror jag att mycket mer frälsningsarbete åt endera hållet kan åstadkommas genom direkta möten mellan människor, så det vore värdefullt att följa upp vår poddiskussion med någon mer avslappnad diskussion på tu man hand. Så glöm inte att höra av dig om du tror våra vägar kommer att korsas.

Nu hinner jag inte med att åstadkomma mer ikväll, men jag försöker återkomma och motivera varför rätt sorts auktoritetstro kan vara rationell, samt varför kreationisternas auktoritetstro inte är det. Och varför det är fullständigt motiverat att bli rosenrasande över några enkla citat. Kanske också något om vad vi borde kunna förvänta oss av riktig vetenskap, samt något om evidensens sanna natur.

Tack för ditt engagemang, Johannes, och tack till gänget på Mellan Svart och Vitt för att vi fick förtroendet att inleda diskussionen hos er. Hoppas den kommer att fortsätta långt efter att mp3-spelaren har tystnat.







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar